Frågor & svar om tv-tjänsten som ingår i din hyra

 

Varför släcker ni ned kabel-tv som fungerar?

Kabel-tv kommer att stängas ned i ditt boende tisdag den 2 april 2024.

Tv-tjänsten via fiberteknik har ingått i din hyra sedan 2020 och har bättre bildkvalitet och större flexibilitet än tidigare teknik. Du kan titta live och streama ditt tv-innehåll både via tv-boxen och den kostnadsfria streamingappen Telia Play..

Hur kommer jag igång med tv-tjänsten?

Beställ och aktivera enkelt Tv och streaming Start på telia.se/aktivera redan nu. Fyll i din adress, var noga med att välja rätt lägenhetsnummer. Paketet som ingår är förifyllda under rubriken ”Ingår i ditt gruppavtal”.

Här ser du också vad som gäller för just dig och vad som ingår i ditt boende, hur du får din utrustning, inloggningsuppgifter med mera.

Mer information:

Här kan du läsa mer om hur du kommer igång.

Efter du har aktiverat dina tv-tjänsten kan du se dem på Mitt Telia.

Här kan du läsa mer om hur du lägger in nya koder i tv-boxen. 

 

Hur påverkas bredband och övriga fibertjänster?

Bredband och övriga fibertjänster i det öppna fibernätet påverkas inte av förändringen för kabel-tv. Du fortsätter att använda tjänsterna som vanligt.

Alla övriga tjänster och erbjudanden i det öppna fibernätet hittar du på www.bredbandswebben.se

Jag använder bara kabel-tv/tv via antennuttaget. Hur blir det för mig?

Kabel-tv kommer att stängas ned i ditt boende tisdag den 2 april 2024. Om du vill fortsätta titta på tv utan kostnad aktiverar du Tv och streaming Starttelia.se/aktivera

Vill du ha hjälp kontaktar du Telias kundtjänst på 020-20 20 70

Vilket tv- och streamingpaket ingår i hyran?

Tv och streaming Start ingår i din hyra. Start har 7 kanaler och 4 playtjänster. Läs mer här: telia.se/produkt/kollektiv-start

Du kan närsomhelst utöka ditt tv-utbud, uppköpserbjudanden finns här.

Hur får jag hjälp med att komma igång med den nya tv-tjänsten?

Behöver du hjälp med att komma igång med din nya tv-tjänst, kontaktar du Telias kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöker någon av Telias butiker, så hjälper vi dig.

Hur får jag min tv-box?

Du får tv-utrustningen, inloggningsuppgifter och instruktionsmanualer när du aktiverat dina tjänster på telia.se/aktivera.

I beställningsbekräftelsen framgår hur utrustningen skickas till dig.

Du kan även kontakta oss på 020-20 20 70 så hjälper vi dig.

Hur ser jag om min tv-tjänst är aktiverad?

Om tv-tjänsten redan är aktiverad behöver du inte göra något.

Det finns två sätt att ta reda på om tv-tjänsten via fiber redan är aktiverad

  1. Logga in på Mitt Teliamed BankID. Titta på översikten Mina abonnemang. Om Telia Tv finns i din lista är din tv-tjänst redan aktiverad.
  2. Sätt på din tv. I menyn går du till ”Om tjänsten”, sedan ”Teknisk information” Där hittar du en sifferkod. Om koden börjar med 11 är din tv-tjänst redan aktiverad.

Jag har redan tv från Telia, behöver jag göra något?

 

Har du Telia som tv-leverantör sedan tidigare behöver du inte göra något och du behåller din utrustning. Har du fler tv-kanaler än det som ingår behåller du dessa med ett rabatterat lägre uppköpspris.

 

 

Vad är Telia Play?

Vår streamingtjänst Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt tv-innehåll var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Här hittar du information om hur du kommer igång.

Jag vill ha fler tv-kanaler än vad som ingår, hur gör jag? Vad finns att välja på?

Du beställer enkelt fler tv-kanaler, ytterligare tv- och streamingpaket i samband med att du aktiverar fibertjänsterna på telia.se/aktivera. Där får du erbjudanden anpassade utifrån vad som ingår i ditt kollektiva utbud.

Om du redan har aktiverat tv-tjänsten som ingår i ditt boende går du istället in på Mitt Telia och beställer fler tv-kanaler, bredband eller ytterligare tv- och streamingpaket.

Du kan även ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker och återförsäljare. Du hittar alla våra butiker och återförsäljare här.

Här kan du läsa mer om våra bästa erbjudanden för dig som har kollektiva fibertjänster från Telia i ditt boende. Vi har bland annat riktigt bra erbjudanden på uppköp av mer tv och streaming, sport- och filmpaket samt bredband.

Hur kopplar jag in tv-utrustningen?

Guider för inkoppling av tv-utrustning:

 

Hur kan jag se på tv i hela bostaden?

Det finns två sätt att se tv i flera rum i bostaden:

Telia Play
Vår kostnadsfria streamingtjänst Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt innehåll var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Här hittar du information om hur du aktiverar Aktivera Telia Play – Telia.se och kommer igång Kom igång med Telia Play – Telia.se

Tvillingabonnemang
Med Tvillingabonnemang kan du titta på ditt tv-utbud på flera tv-apparater i olika rum. För dig som har tv via fiber kan du beställa upp till fyra Tvillingabonnemang till en extra kostnad. För att beställa och använda Tvillingabonnemang behöver du en tv-box per tv som du beställer till en extra kostnad. Tvillingabonnemang – Se på tv i flera rum (telia.se)

 

Hur kommer jag i kontakt med Telia?

Vi legitimerar alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se. 
Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod som du använder för alla dina ärenden hos Telia. Läs mer och beställ på telia.se/id. Du ringer och beställer din personliga kod hos Telia på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent. Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar.

I Telias butiker kan du även legitimera dig med id-kort eller körkort.

 

 

Varför måste jag legitimera mig när jag kontaktar Telia?

Det ska kännas tryggt och säkert när du kontaktar oss. Därför legitimerar vi alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se. 
Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod som du använder för alla dina ärenden hos Telia. Läs mer på telia.se/id. Du ringer och beställer din personliga kod hos Telia på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent. Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar.

I Telias butiker kan du även legitimera dig med id-kort eller körkort.