Har du svårt att betala hyran?

Har du svårt att betala hyran? Ring Viktoria så snart du kan!

Alla kan vi hamna i en situation i livet då vi får ekonomiska svårigheter. Då kan det vara tryggt att veta att du som hyresgäst kan vända dig till LysekilsBostäder med frågor som rör din hyresbetalning. – Hör av dig direkt och vänta inte tills hyran förfaller och går vidare till inkasso, säger Viktoria Bengtsson på LysekilsBostäders ekonomiavdelning.

Vi är inne i en tid av höga räntor, inflation och höjda priser. Många kämpar för att få pengarna att räcka till. Här kommer lite förklaringar och information om vad du kan göra som har det svårt att få pengarna att räcka till.

Det viktigaste är att du kontaktar LysekilsBostäder direkt när du märker att du har svårt att få ihop det till hyran. Viktoria Bengtsson på LysekilsBostäders ekonomiavdelning välkomnar alla samtal och vill alltid hitta en lösning för de hyresgäster som hamnat i ekonomiska svårigheter.

Budget- och skuldrådgivning

Alla kan få problem med sin ekonomi och behöva stöd och hjälp för att reda ut sin situation. Hon Budget- och skuldrådgivningen kan du få hjälp och stöd med att få en överblick över ekonomin. Du kan också få praktiska råd om hur du skall hantera dina skulder. Rådgivningen är gratis och de har tystnadsplikt. Ring Lysekils Kommuns kontaktcenter på tel. 0523-613 000 så kopplar de dig vidare.

Socialförvaltningen

Innan det går så långt att du inte har råd att betala hyran bör du söka hjälp hos Socialförvaltningen i Lysekil. De kan både ge råd och kan bedöma om du har rätt till ekonomiskt bistånd. Du når dem genom Lysekils Kommuns kontaktcenter på tel. 0523-613 000.

Om hyran eller annan faktura inte är betald i tid

Efter förfallodatum skickas fakturan vidare till inkassobolaget Intrum. Två till tre dagar efter det får du fakturan från inkassobolaget, som därmed tagit över hanteringen av ärendet.

Det betyder att om du betalar fakturan efter förfallodatum men innan du fått en ny från inkassobolaget, så behöver du ändå betala de avgifterna som tillkommer från Intrum.

Om du inte betalar alls kan det till slut gå så långt att LysekilsBostäder behöver ansöka om ”betalningsföreläggande” och ”avhysning” hos Kronofogden. Det är därmed viktigt att du gör allt du kan för att betala din hyra i tid.

Viktoria välkomnar ditt samtal

Hos LysekilsBostäder har Viktoria Bengtsson kontakten med er hyresgäster som har problem med att betala hyran.

- Det svåra är när någon som hamnat i ekonomiska problem väntar med att höra av sig och hyran redan gått till inkasso. Jag förstår att det kan vara jobbigt att ringa oss om detta. Men jag välkomnar varje samtal och vi vill alltid hitta bästa möjliga lösning för alla parter, säger Viktoria.

Tips och råd från LysekilsBostäders ekonomiavdelning

Om du som hyresgäst märker att det kan bli svårt att betala in nästa hyra i tid, så ska du höra av dig till oss direkt. Här får du svar på allt från frågor kring försenad hyra och autogiro till hur det generellt fungerar med betalning när man bor i hyresrätt. De vanligaste frågorna rör just inkassokrav och hur man hanterar det, när och hur man får sin hyresavi samt när hyran ska vara betald. Viktigt att veta är att om en faktura ska bestridas måste du kontakta LysekilsBostäders ekonomiavdelningen innan den förfaller.

Vem kan fråga om hyresbetalningen eller annan faktura?

Endast den person som står på avtalet kan få hjälp då LysekilsBostäder på grund av sekretess inte får diskutera ekonomiska detaljer med någon annan, såvida det inte finns ett dokumenterat Godmanskap eller Förvaltarskap.

Frågor om hyran eller annan faktura?

Ring LysekilsBostäders ekonomiavdelning  på tel. 0523-611 690 knappval 3,
måndagar kl 08–18 samt tisdag-torsdag kl 08-15 med lunchstängt kl 12-13.

 

 

En kvinna sitter framför en dator och pratar i sitt headset.  

Hör av dig direkt och vänta inte tills hyran förfaller och går vidare till inkasso, säger Viktoria Bengtsson på LysekilsBostäders ekonomiavdelning.